presentations
Duarte, A. M. (2024, Abril 12). Ontological precarity of body aesthetics. PerformAbility Symposium, School of Arts and Humanities, University of Lisbon
Duarte, A. M. (2023, March, 24). Emerging forms
of precarity in the arts and aesthetics.
Ontological precarity of body aesthetics.International
Conference "Routinization of the crisis mode in our societies. New
elements of a new structural and widespread precariousness", S.U.P.I.
Network & EURISPES Institute. (pp. 19 - 22) Berlin – Rome.
Duarte, A. M. & Constantinidi, N. (2023, May, 22-25).
Traces of knowledge and use of
cues of sensory processing in ancient Greek art: A study in psychology of art. [Conference Presentation]. 17th Annual International Conference on Psychology, Atiner,
Athens, Greece.
Duarte, A. M. (2023, March 24). Emerging forms of precarity in the arts and aesthetics. Ontological precarity of body aesthetics. International Conference "Routinization of the crisis mode in our societies. New elements of a New structural and widespread Precariousness", S.U.P.I. Network. Berlin-Rome.
Duarte, A. M. (2022, Maio, 26). Music,
composers and inspiration. Sub_Bar. Eufonia. Lisboa
Cunha, A. & Duarte, A. M. (2022). Concepções de arte em estudantes
universitários. "Jornadas de Jovens
Investigadores na Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa".
Lisboa: FPUL
Viegas, C., Duarte, A. M. & Coelho, H. (in
press). The tragedy paradox in music: Empathy and catharsis as an
answer?.Proceedings of the 14th International Symposium on Computer Music
Multidisciplinary Research (CMMR), Marseille 14-18 October 2019
Duarte, A. M. & Mesquita, F. (2019, Julho 15-17). Conhecimento Sobre as Artes e a Cultura do Contexto Escolar em Professores Rurais. Resultados Preliminares. III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
Taborda, P. & Duarte, A. M. (2019, Julho 15-17
). Perceção da Tarefa de Aprendizagem e
Satisfação em Estudantes de Teatro. III Congresso
Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e
Educação. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
Martins, C. B.,
Duarte, A. M. & Silva-Pereira, P. (2019, Junho 6-8). Application
of medical humanities in nursing education - The design of two studies.
40th APEAA Meeting. Porto: Faculty of Arts and Humanities University of
Porto, Portugal
Parreira, G., Duarte, A. M. & Mesquita, F. (Julho,
2018). Impacto do diálogo investigativo sobre a arte nas habilidades cognitivas
de estudantes universitários. XIV Colóquio Internacional de
Psicologia e Educação. Lisboa: ISPA. Abstract here (p.17)
Mesquita, F. C. & Duarte, A. M. (Abril, 2018). Video and Literary-Based Learning in a Psychology Course: A pilot study. 6th Open Encounter on Practices of Research in Arts Education. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Duarte, A. M. (Outubro, 2017). Psychology of the refugee and the immigrant under precarity: the case of the artists. International Conference Refugee Immigrants Precarity. Berlin: Frei Universitat Berlin - S.U.P.I. European Research Group.
Mesquita, F. C., Duarte, A. M. & Janeiro, I. N. (2016). Construção e estudo psicométrico do Questionário de Audição de Música Paralelamente ao Estudo (QAMPE). 3º Congresso da Ordem dos Psicólogos. Porto: OPP.
Perdigão, C. (2016). Efeitos da aprendizagem da análise literária por 'close reading' e 'reflective writing' em estudantes universitários
Duarte, A. M. (2016, Abril). Design of a research programme on young adults' position regarding precarity. International Conference Precarious Places: Social, Cultural and Economic Aspects of Uncertainty and Anxiety in Everyday Life Warsaw: Faculty of Arts and Social Sciences - Warsaw University of Social Sciences and Humanities (SWPS) -S.U.P.I. European Research Group.
Ferraz, V. (2016). Envolvimento em atividades de apreciação, consumo e criação de arte em estudantes rurais e urbanos do 1.º ciclo
Duarte, A. M. (2016, Maio). Contributos da psicologia da arte para uma fundamentação crítica da medicina narrativa. Palestra no Seminário Permanente do Projecto Narrativa & Medicina. Lisboa: Centro de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa
Duarte, A. M. & Martins, C. B. (2016 - Março). Investigating how training in narrative medicine methods may enhance the capacity to understand illness narratives. 37th Meeting of the Portuguese Association for Anglo-American Studies. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade NOVA de Lisboa
Taborda, P. (2015). Orientações motivacionais em estudantes de teatro: um estudo exploratório
Duarte, A. M. (2015). A bridge between psychology and narrative medicine: how people understand stories in art. International Conference Narrative and Medicine: caring for the future. Lisbon: School of Arts and Humanities - University of Lisbon
Marçal, H., Macedo, R. & Duarte, A. (2014). The inevitable subjective nature of conservation: Psychological insights on the process of decision making. ICOM-CC 17th triennial Conference - Theory and History of Conservation, 15-19 September. Melbourne.
Duarte, A .M. (Org., 2013). Catálogo da 3ª exposição de Psicologia da Arte da Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa (representação dos estudantes sobre a arquitectura da sua escola)
Basto, M. (2013). Conceções de aprendizagem da dança em estudantes de dança clássica e contemporânea
Anastásio, S. (2013). Orientações motivacionais para a aprendizagem em estudantes de música
Duarte, A., Marçal, H., Nogueira, A. & Macedo, R. (2013). Entering the psychology of installation art: An exploratory case study. 30th International Conference on Psychology and the Arts. Porto: PsyArt Foundation
Gomes, A. (2012). A relação entre perspectiva temporal e abordagens à aprendizagem em alunos de artes e ciências
Marçal, H., Macedo, R., Nogueira, A. & Duarte, A. (2012). The poetics of discourse: from artistic intention to spectator's perception in the artist's point of view. 3rd Global Conference of Performance: Visual Aspects of Performance Practice, 13-15 November. Salzburg. https://www.inter-disciplinary.net/critical-issues/wp-content/uploads/2012/10/nogueraperpaper.pdf
Freire, L. G. & Duarte, A. M. (2012). Conceções de e autorregulação da aprendizagem do desenho artístico em estudantes universitários. 2º Seminário de Investigação em Psicologia da Faculdade de Psicologia. Lisboa: Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa