books & book chapters
Duarte,
A. M. (2025). Aprender melhor pela arte – Um programa psicoeducacional. Faculdade
de Psicologia da Universidade de Lisboa.
Duarte, A. M., Gonçalves,
J. C., & Preto, C. (2025). Jogo das Abordagens à Aprendizagem. Faculdade
de Psicologia da Universidade de Lisboa.
Duarte, A. M. (2025). Immigration in the art world: Connections with human rights' problems and
implementation. In M. Junxiang, P. Herrmann, J. Finnerty, & J. Li. (Eds.) Human
rights and the reality gap (pp. 129-156). Nova Science Publishers. https://doi.org/10.52305/AWLR8064
Duarte, A. M. (2024). Psicologia da arte - Apreciação, criação e obra. Edições Sílabo
Duarte, A. M. (2024). A fracture in a broken crystal: Artists' precarity under
crisis. In R. D. Hepp (Ed.). Shifts and reorientation within the
social-crisis and catastrophe: towards the realization of pandemic
epistemological processes (pp. 76 – 82). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-43041-2_6
Duarte, A. M., Boix, R., & Mesquita, F. C. (2024).
Le besoin des enseignants
d'écoles rurales de connaître les cultures et les arts locaux. In R. Boix (Coord.), Les écoles rurales: Une référence pour le XXIe siècle (pp. 195 - 214). L'Harmattan.
Duarte, A. M. (2023).
Arts, aesthetics and human rights: A psychosocial perspective. In M. Okyayuz,
M., J. Mao, L. G. Mpedi, & P. Herrmann, (Eds) Human rights in a changing
world (pp. 325–354).
Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39533-9_12
Duarte, A. M. (2023). A
rationale and use of graphic narratives in health humanities In T. Casal & J.
Cabral (Eds.), Global
perspectives on probing narratives in healthcare (pp. 156
- 169). IGI Global.
DOI: 10.4018/978-1-6684-8064-9.ch010
Parreira, G. & Duarte, A. M. (2022), O impacto do diálogo investigativo na habilidade cognitiva de refletir sobre a arte em estudantes universitários brasileiros. In E. de Souza (Ed.) Pesquisa em temas de ciências da educação - v. 7 (pp. 35 - 56). RFB Editora.
Duarte, A. M. & Ferraz, V. (2021). Activités artistiques comparées chez les élèves ruraux et urbains portugais. In P. Champollion, R. Boix & A. Duarte (Eds.), Enseignement et apprentissage en tension dans les territoires ruraux, montagnards et urbains d'Europe du Sud. Approche pluridisciplinaire (pp. 356 - 370). L'Harmattan.
Duarte, A. M. (2020). Artists' precarity in the context of their social integration. In T. Rachwał, R. Hepp & D. Kergel (Eds.). Precarious places: Social, cultural and economic aspects of uncertainty and anxiety in everyday life (pp. 19 -39). Springer
Teixeira, M. O. & Duarte, A. M. (2020). Bioética e psicologia. In A. Barbosa & I. Fernandes (Eds.). Entrecruzares bioéticos (pp. 197-204). Centro de Bioética - Faculdade de Medicina da Universidade de Lisboa.